Krok po kroku etapy pisania ikony. Powstanie ikona Matki Bożej z dzieciątkiem, mam nadzieję że uda mi się przekazać wszystkie wskazówki.
Potrzebne będą: zagruntowana deska. Moja deska ma wymiar 15/21cm, pędzle z wiewiórki lub czerwonej kuny oraz jeden super cieniutki pędzelek do szczegółów, paletka porcelanowa lub szklana do mieszania kolorów, pojemnik na wodę, ręczniki papierowe. Nie polecam plastikowych paletek! Pigmenty suche Kremer: ugier jasny złocisty, biel cynkowa, biel tytanowa, czerwień kadmowa jasna, błękit pruski millori-lux, czerń żelazowa najciemniejsza, brąz żelazowy ciemny, ochra czerwona, żółcień żelazowa, czerwień żelazowa. Pigmenty greckie: zieleń oliwkowa, kolor skóry. Do wykonania emulsji z którą będziemy mieszać pigmenty: jedno żółtko oraz ocet winny.
Przygotowany podlinnik ikony Matki Bożej z dzieciątkiem należy dopasować do miejsca pomiędzy kowczegiem ikony. Wykonanie podlinnika polecam przez własnoręczne szkicowanie lub przez dopasowanie /pomniejszenie lub powiększenie/ wzoru w programie komputerowym.
Przygotowany wzór musi zmieścić się w miejscu pomiędzy kowczegiem ikony. Ważne jest aby przewidzieć każdy szczegół. Wzór nie może być zbyt nisko, twarze powinny znajdować się w centrum i raczej w górnych partiach miejsca przeznaczonego na wizerunek. Uwagę należy również zwrócić na rozmieszczenie nimbu. Nimb powinien być idealnym kołem. Głowa Marii winna znajdować się w centrum tego koła a czepiec powinien być również kołem. Wówczas osiągniemy idealne odległości. Aureole, które później napiszemy będą również idealne. Nimb winien zmieścić się w polu pisania ikony, pomiędzy kowczegiem.
Będę korzystać z powyższego podlinnika. Ta ikona będzie trzecią wedlug tego wzoru. Wzór jest dostosowany do innego wymiaru deski więc trzeba go trochę zmodernizować. Aby ikona dobrze się komponowała muszę do postaci dzieciątka doszkicować rączkę oraz trochę szat.
Ps. Pigmenty Kremer: biel tytanowa 46200, biel cynkowa 46310, czerń kostna najciemniejsza 48450, czerwień kadmowa jasna 21820, brąz żelazowy ciemny 48350, żółcień żelazowa 48000, czerwień żelazowa 17921, błękit pruski millori-lux 45202, ochra czerwona 40020, natomiast pigmenty greckie z Edanu nie mają podanych numerów katalogowych.
Witam!
Jestem pod wrażeniem – piękne ikony!
Ogromnie się cieszę że zamieściłaś warsztaty pisania ikon na blogu. Ja jestem po takich warsztatach grupowych. Na razie napisałam Mandylion i jestem w trakcie Pneumatofory. Ale już w głowie mam ochotę na napisanie kolejnych ikon – jestem ciekawa jakby mi wyszło pisanie ikony takiej dla mnie totalnie nowej – jak to u ciebie. Może na wakacjach mi się uda 😉
Mam pytanie a propo pigmentów. Mogłabyś napisać mi numerację tych pigmentów bo jak patrzyłam w katalogu to moją takie takie same nazwy do pigmentów o różnej numeracji?
PolubieniePolubienie