Krok po kroku etapy pisania ikony. Powstanie ikona Matki Bożej z dzieciątkiem, mam nadzieję że uda mi się przekazać wszystkie wskazówki.
Pierwsze kolory już rozprowadzone! Wykonuję jeszcze raz konturowanie brązem żelazowym. Po zaznaczeniu postaci oraz rysów twarzy i dłoni Jezusa przystępuję do rozjaśniania twarzy.
Niektórzy najpierw malują szaty ja natomiast wykonuję wszystkie etapy równomiernie. Pozwala mi to na zastanowienie się nad następnym krokiem. Czasem kiedy coś nie wychodzi chroni od przesadnego i nieustannego poprawiania.
Wracam do pisania ikony. Pierwsze rozjaśnianie twarzy zaczynam pigmentem żółcieni lub żółcieni i koloru skóry.
Początkowo piszę mokrą plamą, nakładam kolor klilka razy. Uwaga! Warstwy mokrych plam należy rozprowadzać jednorazowo jednym pociągnięciem pędzla i poczekać na wyschnięcie. Nakładanie następnej warstwy grozi naruszeniem poprzednich warstw i sankiru. Pracę nad twarzą należy wykonać stopniowo rozjaśniając kolor podstawowy /z żółcieni kadmowej i koloru skóry/ z żółcienią kadmową jasną a później z czystą bielą.
Kraje policzków oraz cienie wykonałam czerwienią kadmową jasną. Przy pisaniu oblicza należy pamiętać aby pozostawiać widoczny sankir. Sankir ma stanowić najciemniejszą barwę a pisane oblicze ma się z niego wyłaniać i stopniowo przechodzić do najjaśniejszych barw.
Źrenice oczu zaznaczam kolorem ochry czerwonej oraz brązem żelazowym. Środek źrenicy oraz obramowanie zaznaczam czernią żelazową. Białka zaznaczam czystą bielą, tak aby biel nie stykała się ze źrenicami i linią rzęs.
Usta – górną część zaznaczam ochrą czerwoną albo pigmentem vermilionu, dolną część tym samym kolorem z dodatkiem żółcieni.
Co do szatki Jezuska to zmieniłam zdanie i przemalowałam ją na białą z niebieskim konturowaniem błękitem z odrobinką indygo.
Włosy dzieciątka zaznaczam w całości brązem żelazowym, po wyschnięciu zaznaczam loki z żółcieni żelazowej z dodatkiem bieli. Po wyschnięciu wykonuję na włosach laserunek z ochry czerwonej. Laserunek powinien być bardzo delikatny, tak aby loki przez niego prześwitywały.
Po wykonaniu postaci zaznaczam linię nimbu Maryi i Jezusa. Nimb powinien stanowić idealny okrąg, a twarze powinny się znajdować w jego centrum. Obszar przeznaczony na złocenie pokrywam pigmentem z czerwieni kadmowej jasnej.
Tło ikony pokryję czerwienią kadmową jasną z dodatkiem oranżu. Mam jednak wątpliwości czy widoczna będzie aureola. To wyjaśni się po wykonaniu złocenia.