Pantokrator – piszemy razem cz.1

Tym razem podam „przepis” na  Pantokratora do ramion. Moja ikona już powstała i znalazła swoje miejsce…

Potrzebna będzie mała, zagruntowana oczywiście deska, wzór do wykonania ikony, pigmenty. W tej ikonie wykorzystałam pigmenty w kolorach: ochra czerwona, żółcień żelazowa, ugier jasny złocisty, błękit indygo, turkus kobaltowy, czerń żelazowa, czerwień kadmowa jasna, czerwień kadmowa rubinowa, brąz żelazowy, czerwień żelazowa, biel cynkowa, biel tytanowa.

Na odwrocie wzoru rozcieramy odrobinę czerwieni żelazowej. Przygotowany wzór kopiujemy za pomocą cienkiego ołówka lub długopisu. Linie  przeniesione na deskę poprawiamy ołówkiem. Po upewnieniu się, że wszystkie linie są widoczne poprawiamy je pigmentem czerwieni żelazowej.

Zaczynamy rozprowadzać pierwsze kolory. Szatę Jezusa piszemy kolorem indygo, sankir to ochra czerwona. Sankir rozprowadzamy również na włosach.

IMG_20171112_231547

Koszulę piszemy żółcienią żelazową jasną.

Pantokrator

W trakcie pisania proszę uważać, aby nie zagubić linii wzoru. Jeżeli linie stają się niewyraźne należy je powtórnie napisać. W etapie, gdzie są już położone pierwsze kolory, linie główne zaczynamy pisać ciemniejszym odcieniem podstawowego koloru. I tak do szaty pisanej kolorem indygo wykonujemy linie z pigmentu indygo z odrobiną czerni żelazowej.

Głowę i linie włosów piszemy brązem żelazowym.  Linie oczu oraz źrenice oczu zaznaczamy delikatnie czernią żelazową. Kontur ust oraz linie szyi i przy włosach również piszemy brązem żelazowym. Powierzchnię włosów Jezusa, brodę i brwi pokrywamy czerwienią żelazową.

Zaczynamy też pierwsze rozjaśnienia twarzy, szyi z ugru jasnego złocistego. Przygotowany pigment powinien być delikatny, przeźroczysty, tak aby przy pisaniu powstawały łagodne przejścia koloru z ochry czerwonej do żółcieni.

Pantokrator

Stopniowo po wykonaniu od kilku do kilkunastu warstw delikatnych laserunków twarz Jezusa staje się coraz bardziej wyrazista. Do podstawowej barwy pigmentu można dodać też odrobinę bieli cynkowej i ponownie kształtować wizerunek. Warstwy co pewien czas pokrywamy dla złagodzenia przejść kolorów laserunkiem z ochry czerwonej.

W czasie schnięcia warstw oblicza rozjaśniamy: szatę turkusowym pigmentem, koszulę bielą cynkową. Linie włosów zaznaczamy czernią a tuż przy głównych liniach wykonujemy linie z ochry żółtej, tak aby pomiędzy nimi pozostała widoczna położona wcześniej czerwień żelazowa.

IMG_20171114_215549

Wokół źrenic z pigmentu czerni żelazowej i bieli cynkowej wykonujemy zarys białek oczu.

Dalszy etap opiszę w następnym wpisie, powodzenia…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s