Ten wpis będzie bardzo krótki, przedstawię tutaj etapy pisania jednej z moich ikon. Akurat udało mi się zrobić więcej zdjęć, które doskonale pozwolą pokazać pracę wykonaną przy jej pisaniu.
1. pisanie zaczynam od ustalenia rozmieszczenia wzoru na desce, w początkowym etapie wzór rozmieszczam na kartce o wielkości ikony
2. deskę okleiłam na brzegach taśmą malarską, aby zabezpieczyć ikonę przed uszkodzeniem rogów, dodatkowo będzie to znacznik pola oddzielającego tło od ramki
3. wycięty wzór przyklejam do deski tak aby nie ulegał przesunięciom podczas kopiowania
4. najlepiej sprawdzić wszystko kilka razy, należy wziąć pod uwagę nimby, jeśli zapomnimy o nich to może się okazać, że się nie zmieszczą i zepsują kompozycję
5. dobrze jest usytuować wzór centralnie w środku deski, szczególnie należy zwrócić również uwagę na zaznaczenie nimbu
6. po upewnieniu się, że wzór został odpowiednio dopasowany do deski, na odwrocie podlinnika za pomocą ołówka wykonuję kalkę
7. po skopiowaniu wszystkich linii, można zaglądnąć czy wzór został przeniesiony, jeżeli pozostały jakieś brakujące elementy należy powtórnie zakleić i dorysować braki
8. po odklejeniu podlinnika, poprawiam wzór ponownie cienkim ołówkiem
9. wzór przeniesiony na deskę za pomocą ołówka, bardzo polecam ten sposób, nie brudzi deski jak w przypadku użycia do tego celu pigmentu
10. teraz mogę przejść do pisania ikony
11. pierwsze linie powinny być cienkie i jak najlepiej zachowujące wzór ikony
12. zaczynam pisanie pigmentem brązu żelazowego, wykonuję nimi powtórnie linie główne ikony
13. po zaznaczeniu linii pora na rozprowadzenie koloru na szatach Marii, szata pisana również pigmentem z brązu żelazowego
14. aby nie zgubić linii głównych w dalszym etapie, linie poprawiam czernią żelazową, pas na szacie wykonałam czerwienią kadmową ciemną, pas na szacie dzieciątka czerwienią kadmową jasną
15. całość szaty pokryta została kilkukrotnie cienkimi laserunkami
16. następny etap to sankir na partie cielesne, wykonany pigmentem zieleni oliwkowej
17. z każdą warstwą szkic oczu, ust i nosa staną się coraz mniej wyraźne, aby ich nie zgubić należy również co jakiś czas je ponownie zaznaczać
18. sankir nakładamy kilkukrotnie, aż do uzyskania jednolitej barwy, bez prześwitów
19. zaznaczenie konturów twarzy, brązem żelazowym
20. kiedy kontury są słabo widoczne należy je powtórnie wykonać
21. po wykonaniu sankiru, oraz zaznaczeniu linii oczu,ust i nosa zaczynam wyłanianie oblicza, do tego celu używam bieli cynkowej
22. cieniowanie bielą cynkową, to kilka do kilkunastu warstw, które co jakiś czas przeplatam laserunkiem z zieleni oliwkowej, pozwala to na uzyskanie lepszego cieniowania oblicza
23. do cieniowania oblicza dodaję do bieli pigment w kolorze skóry, brązem żelazowym zaznaczam oczy, a usta pigmentem czerwienią ercolana
24. czepiec Marii to kolory indygo oraz cerulelum kobaltowe, włosy dzieciątka brąz żelazowy natomiast rozjaśnienie pasemek to żółcień kadmowa jasna
25. na czepcu wykonuję rozświetlenia z bieli cynkowej i tytanowej, bielą tytanową z odrobiną czerni wykonuję szatę Jeza
26. przy oczach dodaję nieco bieli cynkowej aby zaznaczyć białka, dzięki temu oblicze staje się wyraźniejsze, brązem żelazowym rozjaśniam szatę Marii
27. czerwienia ercolana dodaję rómieniec na obliczu Marii i Jezusa, a bielą cynkową rozjaśniam policzka przy zewnętrznej stronie obok oczodołów nad ustami, na brodzie, szyi i palcach
28. kolorem indygo zaznaczam linie na szacie dzieciątka
29. wykonuję zdobienia szaty oraz tło ikony, poza częścią przeznaczoną na nimby
30. wykonuję złocenie nimbów oraz pasów na szatach Marii i Jezusa
31. linie na szatach odsłaniam miękkim pędzelkiem, tak aby nie uszkodzić pozostającego złocenia
32. ciężko było mi zdecydować się na kolor ramki, w ostateczności użyłam ochry czerwonej, pozostaje wykonanie napisów oraz zabezpieczenie ikony
33. niestety nie uchwyciłam na żadnym zdjęciu całości z napisami na ikonie
34. po oczyszczeniu z drobinek złota pozostaje wykonanie aureoli oraz linii oddzielających tło od ramki
35. zabezpieczenie ikony zaczynam od delikatnego podgrzania oleju, pierwszymi kroplami znaczę na ikonie znak krzyża
36. następnie delikatnie, starając się nie dotykać powierzchni ikony, rozprowadzam olej na napisanej ikonie
Dodaj do ulubionych:
Lubię Wczytywanie…
Podobne