Biel cyknowa czy biel tytanowa – wykonanie sankiru

Zaczynając naukę pisania, wydawało mi się, że pisanie bielą tytanową jest o wiele lepsze i przede wszystkim szybsze niż używanie bieli cynkowej. Nic bardziej mylącego.

Mowa tutaj o pisaniu oblicza. Ważne jest poznanie cech tych pigmentów. Jeden jest bardziej kryjący – drugi mniej. I o to tutaj chodzi. Jeżeli chcemy uzyskać piękne cieniowanie, polecam wybranie do tego celu bieli cynkowej. Jest to bardzo subtelny i delikatny pigment, ponieważ nie stanowi mocno kryjącej warstwy. Pisanie oblicza tym pigmentem będzie pracochłonnym procesem, ale myślę, że zakończonym sukcesem. Należy zatem wykonać od kilku do kilkunastu takich warstw! Oczywiście wszystko zależy od poświęconego na pisanie ikony czasu. Pisanie bielą cynkową (niewielka ilość pigmentu w emulsji) daje doskonałe efekty. Tutaj pokazuję oblicze wykonane właśnie bielą cynkową.

Ikona Matki Bożej z Dzieciątkiem to ikona niewielkich rozmiarów 10cm/10cm. Oblicze pisane bielą cynkową wyszło bardzo delikatnie i subtelnie. Warstwy bieli zostały kilkukrotnie w czasie pisania laserowane zielenią oliwkową. Jestem szczególnie z niej dumna, bo właśnie jest to jedyna ikona wykonana przy użyciu wyłącznie bieli cynkowej, przeplatanej laserunkami i na końcu odrobiną cynobru na policzku i szyi. Zazwyczaj do wykonania oblicza używam pigmentu greckiego w kolorze skóry i stopniowo do rozjaśniania dodaję bieli cynkowej. Na końcu wykonuję cieniowanie szyi i policzków. Wówczas oblicze jest bardziej w różowym odcieniu, jak na zdjęciu poniżej.

A teraz przykład użycia bieli tytanowej. Bieli tytanowej należy używać w przypadku chęci uzyskania mocnych przejść kolorów lub najlepiej do wykonywania wyłącznie blików na obliczu. Biel tytanowa jest mocno kryjącym pigmentem i trudniej jest wykonać przejścia z jednego koloru w drugi. Na zdjęciach poniżej przedstawiam ikony wykonane z użyciem bieli tytanowej.

W ikonie powyżej, dodałam do pigmentu skórnego bieli tytanowej zamiast cynkowej. Efektem jest bardzo jasne oblicze z wyraźnymi odcięciami od sankiru. Na końcu wykonane bliki z bieli tytanowej.

W ikonie powyżej, biel tytanowa użyta w obliczu to wyłącznie bliki przy oczach, uszach, ustach oraz na czole.

Pisanie ikony to za każdym razem poznawanie wszystkiego od nowa, każda ikona jest nowym początkiem pracy i każda jest nowym wyzwaniem. Z czasem wyrabia się też nawyk używania stałego zestawu pigmentów. Zanim to nastąpi polecam próbowanie bieli cynkowej oraz bieli tytanowej do wykonania oblicza i porównanie efektów pracy. Może się okazać, że któreś z kolorów wyjątkowo będą nam pasowały i poczujemy, że to jest właśnie połączenie, które charakteryzuje naszą pracę. Dlatego też moje ikony przeważnie powstają na podstawie sankiru zieleni oliwkowej z jasnym, bardziej różowym obliczem.

Wyjątek oczywiście w pisaniu stanowi kopiowanie ikony, tutaj nie ma wyboru i trzeba poświęcić wiele czasu aby osiągnąć sukces. Czego wszystkim serdecznie życzę:O)